Hedwige Baeck-Schilders      09-01-2007

Gounod (1818-1893) had als componist van de “Méditation sur le premier prélude de Bach - bekend als het “Ave Maria van Gounod” - en van de opera Faust internationale roem verworven.
Wanneer de Franse componist tussen 1879 en 1888 zijn opera's Polyeucte, Le Tribut de Zamora, Faust, Roméo et Juliette in het Théâtre royal d’Anvers, een Gounodfestival, zijn oratorium Mors et Vita en een Grande Fête musicale in de grote zaal van de Société royale d’Harmonie d’Anvers, en zijn Messe de Jeanne d’Arc in de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekerk kwam dirigeren, toonden de Antwerpse melomanen zich uitermate enthousiast.

Vooral het Gounod-festival en de uitvoering van Mors et Vita waren grote evenementen die een grondige organisatorische voorbereiding vergden. De Antwerpenaren overlaadden Gounod met geschenken en verleenden hem de eretitel van “bourgeois d’Anvers”. De Stadsmagistraat gaf zijn naam aan één van de Antwerpse straten.

Over deze Antwerpse activiteiten van Gounod is in de muziekliteratuur (Gounod-biografieën en encyclopedieën) en in de lokale geschiedschrijving weinig of niets terug te vinden. Aan de hand van archiefbronnen van de Antwerpse muziekverenigingen en eigentijdse muziekkritieken in kranten en tijdschriften konden we de Antwerpse verblijven van Gounod repertoriëren en hun invloed op het Antwerpse muziekleven aantonen.

Bibliografie
- H. Baeck-Schilders, "Charles Gounod, 'bourgeois d'Anvers'", in: Revue Belge de Musicologie/Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap, Vol. LXI (2007), pp. 89-126.
- H. Baeck-Schilders, "Charles Gounod in Antwerpen", in: Jaarboek XVII (2005-2006) van de Provinciale Commissie voor Geschiedenis en Volkskunde, Provincie Antwerpen, 2007, pp. 55-73.

Charles Gounod (1818-1893) in Antwerpen