Danielle Maufort      08-05-2018

Op basis van stamboomonderzoek en correspondentie van concertgangers en bezoekers van de familie Duarte toont spreekster aan dat een familieportret dat voorheen aan de familie Van Eycke werd toegeschreven, de familie Duarte voorstelt samen met een goede vriend van de familie, een Norbertijn.

Vervolgens worden de Duarte's geplaatst in het verhaal van de Nieuw Christenen uit Portugal. Omdat ze als (voormalige) Joden nooit helemaal veilig waren, handelden ze in zaken die vlot mee te nemen als men eventueel moest vluchten. Zo bouwde de familie Duarte een fortuin uit via de handel in diamant en kunst. Ze werkte ook in dienst van het Engelse koningshuis in de periode die voorafging aan de Glorious Revolution.

Vervolgens gaat spreekster in op een schilderij in Boedapest dat zij presenteert als een (gefingeerde) kunstkamer van de Duarte's. Kunstkamers hoeven niet steeds (allemaal) echte kunstvoorwerpen te bevatten. En deze kunstkamer heeft een duidelijk doel: onderstrepen dat de Duarte's goede en echte Christenen zijn die over een grondige kennis van de Bijbel en de geplogenheden van de Katholieke kerk beschikken.
I.D.

De Antwerpse Duarte’s uit de zeventiende eeuw. Hun familieportret en hun kunstkamer. Nieuwe hypothese